Minne Veldman | Grote of Sint Nicolaaskerk Vollenhove
Minne Veldman speelt werken van Johann Sebastian Bach.
Instrumentaal | Orgel
STH Records
EAN: 8716114140427
Dit product valt binnen de STH Bundelactie. Bij 2 cd’s in uw winkelmandje, betaalt u totaal maar € 10,-. Bij 5 cd’s slechts € 20,-!
Tracklist
Beluister de tracklist van deze CD of voeg een track als download toe in de winkelmand.
Beluister track
Recensies
Om Sions wil | Minne Veldman speelt orgelwerken van J.S. Bach
Hoewel er massa's opnamen bestaan van orgelmuziek van Bach, durft de Urker Minne Veldman het aan om zijn visie op de markt te brengen, en die is de moeite waard!
We horen op deze CD, die opgenomen is op het barokke Bosch-orgel in de Grote of Sint Nicolaaskerk te Vollenhove, een frisse Bach, trefzeker gespeeld en prima opgenomen. Veldman beschikt over een goede techniek, maar weet vooral speelplezier over te brengen, en dat met een gevarieerd repertoire van koraalbewerkingen via een triosonate tot het grote werk. In de twee transcripties uit later tijd (Sinfonia uit BWV 29 Aria uit BWV 244) wil het orgel niet zo meewerken. Begrijpelijk, want het stamt uit 1686 en is een halve toon lager en 'Werckmeister I' gestemd. Overigens is de luisteraar wel benieuwd naar de maker van de transcripties! Veldmans spel valt in gunstige zin op door het onbekommerde musiceren. Enerzijds wil het dan soms een beetje misgaan, als iets teveel risico's worden genomen (Concerto BWV 592). Anderzijds bloeit ook regelmatig lyriek en verstilde eenvoud op ('Von Gott will ich nicht lassen'). Absoluut hoogtepunt van de CD is 'Valet will ich dir geben', gespeeld op het Rugwerk en Pedaal (Bazuin!): krachtig, vol vaart, schitterend gearticuleerd en blij makend. Dit smaakt naar meer.
Reformatorisch Dagblad | Bach-cd Minne Veldman
Minne Veldman met Bach op het orgel van de Nicolaaskerk in Vollenhove: ”Minne goes authentic”!
Dat doet hij niet met een koffer vol wetenschappelijke inzichten als bagage, noch met een muziekvervormend romantisch ego als leidraad; wel met een stevige dosis Urker eigenzinnigheid en stoutmoedigheid. Vanuit een solide technische basis brengt hij een muzikaal vertoog waarin spontaniteit, spelplezier en virtuositeit hand in hand gaan met beheersing en muzikale intuïtie.
Het aangename programma opent met een feestelijk-gedreven Praeludium et Fuga in G (BWV 547), gekenmerkt door flinke tempi en royale articulatie. De Fantasia et Fuga in c (BWV 537) vormt middenin een rustpunt.
Een kanttekening plaats ik bij de nadrukkelijke accenten die Veldman hier en elders (het innige ”Von Gott” en ”Wachet auf”, waarin ook een ongelijk aansprekende trompet) bij rustiger stukken toepast. Ze contrasteren met de ontspanning die zijn spel elders kenmerkt, zoals in het zeer vlot gespeelde Concerto in G en in de subliem subtiel gebrachte zesde Triosonate. De complexe meerstemmigheid wordt schijnbaar moeiteloos gerealiseerd, hoewel de heftig klapperende mechanieken anders verraden. De balans in het bescheiden orgel en de mooi weergegeven ruimte werken optimaal mee.
De Sinfonia uit Cantate 29 is een feest, origineel gebracht met de tongwerken én met de Veldman kenmerkende virtuoze touch. Het staccatovuurwerk in de afsluitende Toccata in F (BWV 540) kan het orgel maar nét aan, maar het volle werk aan het slot roept die andere Oude Kerk in herinnering...
Deze cd kan oud(er) en zeker ook jong(er) warm maken voor orgel, organist en componist.