Recensie: Born is the Light, door Marco van Putten, geplaatst in de Uitdaging.

23 december 2019

Geboorte van de Here Jezus bezongen

De Kerstsfeer wordt vergroot met bijpassende muziek en gezang. De nieuwe CD ‘Born is the Light’ van het Kleinkoor Concertino doet precies dat. Hoe is dat gedaan?

Door Marco van Putten

De opnames zijn gedaan in De Stad (de voormalige Rooms-katholieke kerk) te Klundert en in de Grote of St.Michaëlskerk te Oudewater. Het kleinkoor bestaat sinds 2009 en wordt gedirigeerd door Martin Zonnenberg. Voor deze CD worden ze bijgestaan door Joost van Belzen op piano en Gerben Mourik op orgel. Gekozen is voor traditionele Engelse kerkliederen. De liedteksten staan in het bij de CD gevoegde boekje.

De CD begint met een Prelude op orgel. Het openingslied ‘Gloria’ begeleidt door orgel prijst God, de Vader, Zijn Zoon en de Heilige Geest. Een waardige opening. Daarna volgt het rustige ‘Christmas Lullaby’ begeleidt door orgel. Het Latijnse lied ‘Personent Hodie’ van Gustav Holst is een bijzonder lied begeleidt door orgel. Het volgende lied ‘Alleluia, He is here’ eert samen met orgelspel het feit dat Hij onder de mensen kwam. Het lied ‘I saw a maiden’ is een mooi koorlied dat het koesteren van de Here Jezus door Zijn moeder bezingt. Dan volgt een heel bekend en majestueus lied: ‘Hark the herald-angels sing’ begeleidt door orgel. Het op piano begeleide lied ‘Come to the Light’ heeft de melodie van het bekende Schotse ‘The Skye Boat Song’. Passend op een Kerst-CD is het bekende ‘Silent night’. Het lied is begeleid door orgel. Het door piano en orgel begeleide lied ‘A manger filled with love’ gaat over de plaats waar de Here Jezus geboren werd. Daarna volgt het door orgel begeleide bekende lied ‘Away in a manger’ voorgezongen door Annemieke van der Zwan. De titelsong ‘Born is the Light of the world’ is een van de langste nummers op deze CD begeleidt door orgel en piano. ‘On Christmas day’ is geschreven door Martin Zonnenberg. Dit door piano en orgel begeleide, rustige nummer bezingt de Kerstdag. Het lied ‘Sans day carol’ is een op orgel begeleidt fantasievol lied. Het snelle, op orgel begeleidde danslied ‘Tomorrow shall be my dancing day’ bezingt de liefde tussen de Here Jezus en Zijn volk. Ook het bekende lied ‘O come all ye faithfull’ begeleidt door orgel ontbreekt niet op deze CD en wordt magnifiek gezongen. De CD sluit af met een ‘Postlude’ op orgel. Een medley van de melodieën op deze CD.

Dit is een bijzondere Kerst-CD met typische Engelse liederen. Het zal velen aanspreken, hoewel het een sterk geromantiseerde en traditionele aandacht voor de geboorte van de Here Jezus heeft. Deze CD is warm aanbevolen.

Kleinkoor Concertino. Born is the Light. CD nummer 1419312. 2019, STH records, Kampen, c.59 min., € 14,90, ISBN: 8716114193126.