Recensie: H&H in concert III, door Marco van Putten, geplaatst op uitdaging.nl

14 juli 2020

De 3de Cd ‘In concert’ van Hendrik van Veen en Hugo van der Weij heeft als titel ‘Geestelijke liederen’. Het zijn maar liefst 20 liederen, gespeeld op vleugel, orgel, synthesizer, melodica en accordeon. Slagwerk & percussie door Jaap Klootwijk. Opnameplaats: de Gereformeerde Bethelkerk in Zwijndrecht. Het bijgeleverde boekje geeft biografische informatie.

De Cd opent met het vrolijke nummer ‘Glory, glory, halleluja’. Daarna het bekende, rustige lied ‘Heilig, heilig, heilig’ (Opwekkingslied 236) gespeeld op piano. ‘Ken jij de waarheid van alle eeuwen’ wordt gespeeld op piano en orgel. Het lied ‘Zoals ik ben’ wordt op kerkorgel gespeeld begeleid door piano. Het vrolijke nummer ‘Er komen stromen van zegen’ (Joh. De Heer 57) wordt gespeeld op piano begeleid door xylofoon geluid. Op piano gespeeld is het nummer ‘Wat een dag zal dat zijn’ begeleidt door melodica. Het hele bekende nummer ‘Ik wandel in het licht met Jezus’ (Opwekkingslied 214) is gespeeld als vleugelsolo door van Hugo. Het volgende nummer ‘Door de wereld gaat een woord’ (Joh. De Heer 916) is als medley gespeeld met daarin het Hatiqwah (Het Israëlische volkslied). Waarschijnlijk het mooiste nummer van deze Cd. Het nummer ‘Daar is kracht in het bloed’ (Joh. De Heer 542) is op heel vrolijke wijze gespeeld op piano begeleid met saxofoon geluid. Op swingende wijze is het lied ‘Hoe groot zijt gij’ (Joh. De Heer 886) als vleugelsolo gespeeld door Hendrik. Op kerkorgel en piano volgt het mooie lied ‘Ga mij niet voorbij, o Heiland’ (Joh. De Heer 121). ‘Vreugde, vreugde louter vreugde’ (Joh. De Heer 287) is prachtig en imposant als orgelsolo gespeeld door Hugo. Het heeft de melodie van ‘Alle Menschen werden Brüder’ (Beethovens 9de). Een van de mooiste nummers op deze Cd. ‘Zachtkens en teder’ (Joh. De Heer 444) wordt op een soul-achtige wijze gespeeld op piano en orgel. Als orgelsolo door Hugo is het prachtige lied ‘Dierbare Heiland mijn Verlosser’ (Joh. De Heer 43) gespeeld. Een van de mooiste nummers op deze Cd. Het swingende soulachtige lied, gespeeld op orgel, ‘Ik ben tevreden eenvoudig te leven’ is een overtuiging die tegenwoordig niet meer zo hip is, maar o zo nodig. Het soulnummer ‘Het ruw houten kruis’ (Joh. De Heer 836) is een heel bekend en gespeeld op piano begeleid met melodica. ‘Komt tot het feest’ (Joh. De Heer 261) wordt op een snelle en vrolijke manier gespeeld op piano begeleidt met melodica. Het rustige nummer ‘Kom naar huis’ (Joh. De Heer 887) is gespeeld op piano begeleid. Het mooie lied ‘Doorgrond mijn hart’ (Joh. De Heer 541/Opwekkingslied 444) is gespeeld op piano begeleid met fluit geluid. Heel passend sluit de Cd met het overbekende ‘Dit is de dag’ (Opwekkingslied 32).

Dit is een mooie en afwisselde Cd met bekende feestelijke en gewijde muziek voor thuis of onderweg. Het zal velen doen herinneren aan mooie en andere momenten van het christenleven. Een aanrader.