Recensie: Encore door Marco van Putten, geplaatst op uitdaging.nl

23 juni 2021

De cd ‘Encore’ met pianomuziek van Wouter Harbers gespeeld op een Steinway piano. Het is een opname in het Concertgebouw Amsterdam. De cd is ontstaan als gevolg van de Corona Lock Down. Aanvankelijk waren live-concerten gepland voor het einde van 2020, maar het werd een cd-opname. Het zijn toegiften van Wouter. Vandaar de cd-titel.

In een bijgeleverd informatieboekje staat verdere informatie over het opnameproject en Wouters gedachte bij de gespeelde stukken. Op YouTube is een film te zien over de opname.

De cd opent met ‘Clair de Lune’ van Debussy. Wouter koos dit omdat hij de cd als een vervulde droom ervaart. Het is rustige, dromerige pianomuziek. Het volgende nummer is een vrolijke bewerking door Rachmaninov van de ‘Gavotte’ van Bach met behoud van de oorspronkelijke Barokke elementen. Het prachtige nummer ‘Consolation III’ van Liszt is een hommage aan Chopin, waarvan ook allerlei karakteristieken terugkomen. De ‘Goldberg Variations’ van Bach, waarvan Wouter de Aria & Var. 1 speelt, behoren tot de bijzonderste stukken van deze componist.

De ‘Nocturne in D flat major’ Op.27, No.2 is een van de vele Nocturnes van Chopin. Wellicht een van de beste nummers op deze cd. Franz Schuberts ‘Impromptu in A flat major’ D.935, No.2 is het langste stuk op deze cd. Terecht, want dit soort muziek zal velen aanspreken. Ook een van de beste nummers. Het vrolijke nummer ‘Grand Valse Brillante’ Op.18 van Chopin is een dansnummer. Hierna volgt het voor piano bewerkte orgelstuk ‘Nun’ komm’ der Heiden Heiland’ van Bach. Een prachtig stuk spirituele muziek.

Het stuk ‘Le Cygne’ van Saint-Saëns, bewerkt voor pianosolo door Godowsky, komt kabbelend als water uit de piano. Het is mooi gespeeld door Wouter. Daarna volgt weer een ‘Nocturne’ van Chopin. Dit keer ‘in C major’ Op.48, No.1. Ook dit is een van de mooiste nummers op deze cd en terecht een van de langste nummers. ‘Valse Brillante in A minor’ Op.34, No.2 eveneens van Chopin is een veel ‘lichter’ werk. Een zwierige wals. Het nummer ‘Prelude in B minor’ van Bach is bewerkt door de Russische pianist Siloti.

De tweede Impromptu van Schubert op deze cd is de vrolijke ‘in A flat major’ D.899, No.4. met een ernstiger middendeel. Het nummer ‘Andante Cantabile’ van Rachmaninov is gebaseerd op een thema van Paganini. Wouter speelt de voor pianosolo bewerkte versie. Velen zullen de melodie kennen. De ‘Flight of the Bumblebee’ van Rimsky-Korsakov is een nog bekendere melodie. De zenuwachtige, maar ook humoristische muziek beeld de vlucht van een hommel uit. De cd sluit verrassend af met de ‘Toccata’ van Boëlmann. Geen piano, maar een orgelstuk. Gespeeld op die van het Concertgebouw. Een Maarschalkerweerd. Een grandioze afsluiting op een prachtige cd!

Dit is een professionele cd met piano- en orgelmuziek op hoog niveau. De gevarieerde muziekkeuze kan dienen als eerste kennismaking met klassieke pianomuziek, maar is ook geschrikt voor de (gevorderde) liefhebber. Deze cd is een must have.