Recensie: Christmas Memories door Marco van Putten, geplaatst op uitdaging.nl

18 januari 2022

Op deze Kerst-compactdisc van Bert Koelewijn staan composities uit 2020, maar ook van eerdere datum. Voor zijn klavierstudies (piano en orgel) volgende Bert diverse conservatoria. Ook volgende hij dirigentcursussen, waarna hij diverse zangkoren leidde. Deze cd is opgenomen in de Gereformeerde Kerk van Bunschoten-Spakenburg. Van alle nummers is bladmuziek verkrijgbaar.

De cd opent met een variatie op het bekende lied ‘O, Du Fröhliche’. Berts compositie niet alleen klassistisch, maar ook vrolijk. Het rustige klassieke stuk ‘Cantique de Noël’ wordt mooi gespeeld. Het lied ‘Heerlijk klonk het lied der Eng’len’ wordt weergegeven met veel kabbelende tonen, zoals dat te verwachten is bij engelen. Maar toch ook met soms een speelse noot. Bert keert steeds weer terug naar de vaste maat van dit lied. Al wordt die aan het einde wat ingehouden. Alsof een afscheid wordt uitgesteld.

Het lied ‘O kom, o kom Immanuël’ wordt op statige wijze geopend. Daarna volgt een meer speelse, barokke benadering van de mooie melodie. Het lied ‘Vom himmel hoch, da komm’ ich her’ wordt klassistisch gespeeld met steeds een speelse aanvulling, zoals eerder. Het overbekende ‘De herders die lagen bij nachte’ wordt op een eigen wijze vertolkt. Een welkome variatie, wat het lied een heel verrassend nieuwe melodie geeft. Waarschijnlijk een van de beste nummers op deze cd.

Het nummer ‘’t Was nacht in Bethlehem’s dreven’ is een romantisch pianostuk die de luisteraar meeneemt naar de heuvels vlakbij Jeruzalem, waar het kleinvee graast en allerlei vogels fluiten. Daar werd David en de Zoon van God geboren. ‘Silent Night’ opent met de overbekende melodie van ‘Stille nacht, heilige nacht’, maar ook bij dit nummer geeft Bert er een nieuwe draai aan. Waarschijnlijk een van de beste nummers op deze cd. In het langste nummer ‘Kerstfantasie voor Piano’ komen drie bekende liedmelodieën voorbij: ‘Er is een Kindeke’, ‘Hoe leit dit Kindeke’ en ‘O Kindeke klein’.

‘The First Noel’ brengt ons naar de historische geboorte van de Here Jezus aan het einde van de eerste eeuw voor de gangbare jaartelling. Het is een heel passen, sprankelend pianostuk. Het nummer ‘Sing Noel!’ is een bijzonder en afwisselend nummer. ‘Kerstsonatine’ (Pianocompositie: Louis van Dijk) is een jazzy nummer waarin een aantal bekende Kerst melodieën voorbij komen. De cd wordt afgesloten met het rustige ‘Once in Royal David’s City’ dat een heel bekende melodie heeft.

Met Kerst herdenken veel christenen een Bijbelse gebeurtenis – de geboorte van de Here Jezus in Bethlehem –, maar die gebeurtenis is van belang voor het hele jaar. Daarom beperkt muziek daarvoor zich niet tot een vaste periode in het jaar. Bovendien vieren niet alle christenen Kerst en ook niet in allemaal in dezelfde periode.

Dit is geen standaard Kerstmuziek cd, maar pianomuziek dat goed als achtergrondmuziek gebruikt kan worden en zeker ook mooie luistermuziek is om bij tot rust te komen. Bert heeft een vernieuwende en rustgevende cd uitgebracht die wordt aangeraden.